28 november 2019

SGP Altena bezoekt huisvesting arbeidsmigranten

Waalwijk – SGP Altena heeft op dinsdag 26 november een bezoek gebracht bij LH Waalwijk. Dit is een grootschalige, tijdelijke huisvesting voor 400 arbeidsmigranten. Volgende week dinsdag wordt het onderwerp ‘huisvesting arbeidsmigranten’ opiniërend besproken in de raad van gemeente Altena.

De SGP-fractie is uitgebreid geïnformeerd door wethouder Ronald Bakker van Waalwijk over het proces, draagvlak en leerpunten. Ook werd inzicht gegeven in de (strakke) huisregels. Door één van de beheerders van de huisvesting werd een rondleiding gegeven, wat een goede indruk van het complex  gaf. Het was een nuttig bezoek, ook in verband met de besluitvorming van de nieuwe beleidsregel Huisvesting Arbeidsmigranten binnen de gemeente Altena.

SGP-raadslid Arjan Versluis: “Het inzetten van buitenlandse werknemers is nodig in ons land. Er dient dan echter wel voldoende en menswaardige huisvesting voor deze mensen te zijn, die tijdelijk in onze gemeente werken. Aandacht voor en gesprek met onze inwoners is van groot belang. Het huisvesten van arbeidsmigranten dient zorgvuldig en in samenspraak met de omgeving te gebeuren. Overlast moet voorkomen worden en woningen binnen de kernen moeten beschikbaar zijn en blijven voor (jonge) mensen uit onze gemeente.”