10 mei 2021

Omzien naar elkaar in een heftige week

Omzien naar elkaar in een heftige week.

Op een normaal zo stille zondagmorgen opgeschrikt worden door een storm van sirenes. Het gebeurde zondag aan het begin van vorige week. Je hoefde je niet lang af te vragen of er iets ernstigs aan de hand was. Dat bleek ook wel, een enorme brand in de Beatrixhaven, waarbij al snel berichten kwamen over eventueel vermiste personen.

De hele zondag en dagen erna werd er door de massaal uitgerukte hulpdiensten alles aan gedaan om de schade voor dit prachtige familiebedrijf en hun medewerkers te beperken en ook om er voor te zorgen dat ze op zoek konden gaan naar de vermiste personen. In die avond en nacht kwam het ontzettende bericht dat drie mensen door de brand om het leven gekomen waren en drie gezinnen nalaten in het verre Litouwen.

Wat een tragedie voor dit mooie familiebedrijf, hun medewerkers en de getroffen families van de slachtoffers, hier zo ver vandaan. Een gebeurtenis die een enorme impact op onze Werkendamse samenleving heeft en nog lang herinnerd zal blijven.

Hoe triest deze gebeurtenis ook is, je ziet ook de kracht van het omzien naar elkaar in ons dorp en ver daar buiten. Een inwoner die een crowdfundigsactie opzet, waarbij inmiddels al ruim 41.000 euro opgehaald is, wat bestemd is voor de achtergebleven families in Litouwen. Een andere inwoner die oproept om op donderdag 6 mei de vlag half stok te hangen, ter nagedachtenis voor de omgekomen mannen. Hier wordt massaal gehoor aan gegeven: van gemeentehuis, pastorie en eengezinswoningen tot aan bedrijven wordt de vlag halfstok gehangen. Heel veel bedrijven verlenen steun aan de getroffen ondernemer om met hun bedrijf en medewerkers door te kunnen gaan.

Hartverwarmend om te zien hoe het omzien en helpen van elkaar diep verankerd zit in onze Werkendamse samenleving, in Altena, en ook zeker ver daar buiten. Aan het einde van deze week is de dagtekst in mijn dagboek de volgende: God ziet de moeite en het verdriet, zodat we het in Zijn hand zullen geven. Dat biedt in alle omstandigheden van ons leven perspectief, in Werkendam, in Litouwen, in de rest van Altena of waar dan ook!

Peter Noordergraaf
raadslid SGP Altena