27 november 2023

Altena krijgt 1,2 miljoen om woningbouw vlot te trekken

Een mooie meevaller voor Altena. Het krijgt ruim 1,2 miljoen euro van het Rijk om vijf woningbouwprojecten in de gemeente vlot te trekken. Met het bouwen van de eerste woningen wordt nog dit jaar begonnen. Het gaat om 111 woningen in Werkendam, Hank en Sleeuwijk.

Het geld is bedoeld als aanjager voor gemeenten en ontwikkelaars om de woningbouw in deze financieel moeilijke tijd op gang te houden.

Verantwoordelijk wethouder Hans Tanis is blij met de toekenning. ,,Door gestegen rente en bouwkosten is het soms lastig om nieuwe woningen te bouwen. Mede door deze bijdrage kunnen we blijven bouwen en komen projecten niet stil te liggen. En dat is erg belangrijk voor Altena, zeker omdat het met name om betaalbare woningen gaat, zowel koop als huur.”

Het geld is toegekend aan alle vijf ingediende projecten. Het gaat  om de plannen Roode Camer in Hank, Achter de Schans in Werkendam, Hof van Courtine en Nieuwe Banne, beide in Sleeuwijk. Van de 111 woningen vallen er 107 onder betaalbare koop of betaalbare huurwoningen, Daarbij gaat het om koopwoningen tot 355.000 euro en huurwoningen tot 1.000 euro per maand. Daarvan vallen 48 woningen onder sociale huurwoningen.

De bijdrage geldt voor projecten die planologisch ver genoeg zijn om uiterlijk in 2024 en 2025 te kunnen bouwen, maar door de veranderde economische omstandigheden dreigen te stagneren. Door deze subsidie, die neerkomt op een bedrag van maximaal 12.500 euro per woning, kan de bouw doorgaan.

Altena heeft ambitieuze plannen voor woningbouw. Het zet in op 3.000 woningen tot en met 2030. Drie jaar geleden is een plan van aanpak vastgesteld om de woningbouw te versnellen. Tien projecten zijn benoemd die het gemeentebestuur versneld wil uitvoeren. Tot en met het tweedekwartaal van dit jaar zijn 144 woningen in aanbouw genomen en 75 woningen gereedgekomen.